Jak mogłoby dziś wyglądać spotkanie św. Elżbiety z Maryją? Może w ciemnym, nocnym podwórku, rozświetlonym przez żarówki mieszkań i klatki schodowej? A może na tle wczesnowiosennych polskich roztopów? Bielsko-Biała jest drugim po Warszawie miastem, które gości u siebie wyjątkową wystawę.
W Bielskim Centrum Kultury trwa wystawa współczesnych obrazów drugiej tajemnicy radosnej, stworzonych przez dziesięciu wybitnych polskich malarzy w ramach trzeciej edycji projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Twórcy zostali poproszeni o namalowanie dwóch obrazów: jednego w formacie odpowiednim dla przestrzeni sakralnej, a drugiego w mniejszym rozmiarze na potrzeby modlitwy domowej.

Na zdjęciu: obraz Beaty Stankiewicz
Projekt gromadzi artystów i intelektualistów przekonanych o potrzebie odrodzenia sztuki sakralnej w Polsce w duchu tradycji malarstwa zachodniego przez powrót do kościołów obrazów wysokiej klasy artystycznej. Na wystawie oglądamy dwadzieścia obrazów autorstwa Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz, Grzegorza Wnęka oraz Ewy Czwartos.
Zamierzeniem inicjatorów jest realizacja 21 wielkich tematów malarstwa religijnego, w tym dwudziestu tajemnic różańca. Do tej pory dzięki hojności polskich prywatnych mecenasów sztuki powstały nowe wizerunki Jezusa Miłosiernego (2022), obrazy tajemnicy Zwiastowania (2023) i Nawiedzenia (2024). Wystawy obrazów projektu były pokazywane w Krakowie, Warszawie, Rzymie, Częstochowie, Białymstoku i Opolu. Pod koniec tego roku zobaczymy obrazy tajemnicy Bożego Narodzenia.
– Po raz pierwszy od stuleci prawdy wiary nie przemawiają do wiernych współczesnym językiem obrazowania. Głośna sztuka albo w ogóle nie odnosi się do chrześcijańskiej nauki i życia, albo jest jawnie antychrześcijańska. Współczesnych wersji wielkich tematów religijnych darmo szukać nie tylko w galeriach i muzeach, ale co gorsza – również w kościołach. Poza kilkoma chlubnymi wyjątkami zastępują je reprodukcje, kopie lub szmira – wyjaśnia Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej i dyrektor programowy Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na Angelicum w Rzymie.
Twórcy przed przystąpieniem do pracy uczestniczyli w warsztatach, w czasie których wraz z biblistami, teologami oraz historykami sztuki zgłębiali znaczenie, wymowę i tradycję malarską tajemnicy Nawiedzenia. Organizatorami wystawy są Teologia Polityczna, Fundacja Świętego Mikołaja oraz Instytut Kultury św. Jana Pawła II z Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie.

Na zdjęciu: Ewa Czwartos fot. M.Gardulski
Obecnie wystawę w holu BCK mogą oglądać uczestnicy wydarzeń biletowanych. W dniach 22-24 kwietnia w godz. 12.00-20.00 (wtorek, środa i czwartek po Świętach Wielkanocnych) wstęp wolny. FINISAŻ wystawy odbędzie się 25 kwietnia o 17.00.
bb
Na zdjęciu tytułowym: obraz Ewy Czwartos
Nie było innego miejsca na wystawę? Biorą kasę za oglądanie świętych obrazków. Wstyd